ملال آورتر از تکرار رنجی نیست در عالم

چه غم وقتی جهان از عشق نامی تازه می گیرد
از این بی آبرویی نام ما آوازه می گیرد

 

من از خوش باوری در پیله ی خود فکر می کردم
خدا دارد فقط صبر مرا اندازه می گیرد

 

به روی ما به شرط بندگی در می گشاید عشق
عجب داروغه ای! باج سر دروازه می گیرد

 

چرا ای مرگ می خندی؟ نه می خوانی، نه می بندی!
کتابی را که از خون جگر شیرازه می گیرد

 

ملال آورتر از تکرار رنجی نیست در عالم
نخستین روز خلقت غنچه را خمیازه می گیرد

دست خداحافظی

بگذار اگر این‌بار سر از خاک برآرم
بر شانه‌ی تنهایی خود سر بگذارم

 

از حاصل عمر به‌هدر رفته‌ام ای ‌دوست
ناراضی‌ام، امّا گله‌ای از تو ندارم

 

در سینه‌ام آویخته دستی قفسی را
تا حبس نفس‌های خودم را بشمارم
 

 

از غربت‌ام این‌قدر بگویم که پس‌از تو
حتی
ننشسته‌ست غباری به مزارم

 

ای کشتی جان! حوصله کن می‌رسد آن‌روز
روزی که تورا نیز به دریا بسپارم

 

نفرین گل سرخ بر این «شرم» که نگذاشت
یک‌بار به پیراهن تو بوسه بکارم

 

ای بغض فرو خفته مرا مرد نگه دار
تا دست خداحافظی‌اش را بفشارم

 

" آن ها " 

 

چند عکس




عناوین پرفروش‌ترین کتاب‌های شعر

تعدادي از ناشران و كتاب‌فروش‌ها آثار پرفروش خود را در زمينه‌ي شعر معرفي كردند.

خبرنگار كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در گفت‌وگو با تعدادي از ناشران و كتاب‌فروش‌ها از كتاب‌هاي شعر پرفروش آن‌ها در چند سال اخير پرسيد و كتاب‌هايي كه بيش‌تر از دو نوبت چاپ داشته‌اند.

احمد خداداد، ويراستار انتشارات مرواريد، درباره‌ي شعرهاي پرفروش اين انتشارات مي‌گويد: «گزينه‌ي اشعار مهدي اخوان ثالث» (چاپ هفدهم)، «مجموعه‌ي كامل اشعار قيصر امين‌پور» (چاپ هشتم)، «ريشه‌ها»ي فريدون مشيري (چاپ دهم)، «سطرها در تاريكي جا عوض مي‌كنند» از گروس عبدالملكيان (چاپ هشتم)، «گزينه‌ي اشعار محمدعلي بهمني»، مجموعه‌ي «كبريت خيس» عباس صفاري (چاپ پنجم)، و كتاب‌هاي «پسته‌ي لال سكوت دندان‌شكن است»، «بفرماييد بنشينيد صندلي عزيز» و «ملخ‌هاي حاصلخيز» از اكبر اكسير از جمله شعرهاي پرفروش در انتشارات مرواريد هستند.

او همچنين معتقد است: مخاطبان شعر در مواجهه با اشعار شاعران به دنبال نام كتاب نيستند؛ بلكه ملاك آن‌ها بيش‌تر اسم خود شاعر است.

شهاب مقربين ـ مدير انتشارات آهنگ ديگر ـ در معرفي شعرهاي پرفروش اين انتشارات مي‌گويد: كتاب‌هاي «رنگ‌هاي رفته‌ي دنيا» اثر گروس عبدالملكيان (چاپ نهم)، «پنجاه و سه ترانه‌ي عاشقانه»ي شمس لنگرودي، «سطرهاي پنهان» حافظ موسوي (چاپ پنجم)، «زن، تاريكي، كلمات» حافظ موسوي (چاپ چهارم)، «ملاح خيابان‌ها» نوشته‌ي شمس لنگرودي، «من گرگ خيالبافي هستم» از الياس علوي (چاپ سوم) و «كنار جاده‌ي بنفش كودكي‌ام را ديدم» از شهاب مقربين (چاپ سوم) از كتاب‌هاي شعر پرفروش انتشارات آهنگ ديگر هستند.

همچنين بهرنگ كيائيان ـ مدير نشر چشمه ـ آثار فريدون مشيري از جمله «سه دفتر» با 30 بار چاپ، «آه‌ باران» با 14 بار چاپ و «بازتاب نفس صبحدمان» با 10 بار چاپ را از پرفروش‌ترين‌هاي اين نشر معرفي مي‌كند.

اين ناشر مي‌افزايد: كتاب‌هاي «گزيده‌ي اشعار هوشنگ ابتهاج» با 25 بار چاپ، «حفره‌ها»ي گروس عبدالملكيان (چاپ هشتم)، «ساعت 10 صبح بود» احمدرضا احمدي (چاپ پنجم) و «مي‌ميرم به جرم آن‌كه هنوز زنده بودم» شمس لنگرودي (چاپ چهارم) ديگر آثار پرفروش نشر چشمه در زمينه‌ي شعر هستند.

محمدعلي جعفريه ـ مدير نشر ثالث ـ ‌كتاب‌هاي «بن‌بست‌ها و ببرهاي عاشق» از احمد شاملو (چاپ چهارم)، «چاي در غروب جمعه روي ميز سرد مي‌شود» از احمدرضا احمدي (چاپ چهارم) و «روزي براي تو خواهم گفت» احمدرضا احمدي (چاپ سوم) را جزو آثار شعر پرفروش اين انتشارات معرفي مي‌كند.

اصغر مهدي‌زادگان، از ويراستاران انتشارات نگاه، «كليات شهريار» را با 20 بار چاپ پرفروش‌ترين كتاب شعر اين انتشارات مي‌خواند.

او مي‌افزايد: «مجموعه‌ي اشعار احمد شاملو» با هفت بار چاپ، «مجموعه‌ي اشعار سيدعلي صالحي» با سه بار چاپ و «مجموعه‌ي اشعار سيمين بهبهاني» با سه بار چاپ جزو ديگر اشعار پرفروش ما هستند.

پرويز بيگي حبيب‌آبادي ـ مدير انتشارات فصل پنجم ـ درباره‌ي پرفروش‌هاي شعر اين انتشارات اظهار مي‌كند: «طوفان واژه‌ها» از سيدحميدرضا برقعي (چاپ پانزدهم)، «قبله مايل به تو» سيدحميدرضا برقعي (چاپ ششم)، «حق السكوت» محمدمهدي سيار (چاپ ششم)، «چله تاج» عليرضا بديع (چاپ پنجم)، «من زنده‌ام هنوز و غزل فكر مي‌كنم» اثر محمدعلي بهمني (چاپ پنجم)، «پشت پرده‌ي ملكوت» از مهدي مرداني (چاپ سوم)، «پل رومي» از مهدي مظاهري (چاپ سوم)، «تنفس آزاد» از محمدعلي بهمني (چاپ سوم)، «حتي پلاك خانه را» از سيدمهدي موسوي (چاپ سوم)، «چسبي به نام زخم» از سيداحمد حسيني (چاپ سوم) و «از ماه تا ماهي» از پانته‌آ صفايي كه براي چاپ سوم آماده است، از جمله پرفروش‌هاي اين انتشارات هستند.

مسؤول روابط عمومي انتشارات دفتر شعر جوان در معرفي شعرهاي پرفروش اين انتشارات عنوان مي‌كند: «پرنده‌ي پنهان» گروس عبدالملكيان (چاپ ششم)، «كليات سلمان هراتي» (چاپ چهارم)، «نقل‌هاي كوچك رنگي» از راضيه بهرامي (چاپ سوم)، «نام ديگر نيامدن» از محمدرضا رستم‌پور (چاپ سوم) و «قطار رم خراسان» از ناصر حامدي (چاپ سوم) شعرهاي پرفروش اين انتشارات هستند.

پونه ندائي ـ مدير نشر امرود ـ پرفروش‌هاي اين نشر و كتاب‌هايي را كه بيش‌ترين تعداد چاپ را داشته‌اند، اين‌گونه معرفي مي‌كند: «مواظب باش مورچه‌ها مي‌آيند» از رسول يونان (چاپ سوم) و «چه كسي مرا عاشق كرد» (گزيده‌ي شعرهاي رسول يونان به انتخاب عباس مخبر) / (چاپ سوم).

اما در ميان كتاب‌فروشي‌ها، مسؤول كتابسراي نيك (واقع در خيابان انقلاب) درباره‌ي پرفروش‌هاي شعر خود مي‌گويد: «هواي تازه»ي احمد شاملو با 14 بار چاپ، «سه‌گانه‌ي فاضل نظري» («گريه‌هاي امپراطور» با 24 بار چاپ، «اقليت» با 20 بار چاپ، «آن‌ها» با 21 بار چاپ) و «سياه‌مشق» ه.ا. سايه با 26 بار چاپ از پرفروش‌هاي ما بوده است.

او مي‌افزايد: همچنين «چه كسي مرا عاشق كرد» (گزيده‌ي شعرهاي رسول يونان به انتخاب عباس مخبر) / (چاپ سوم)، «خانمي كه شما باشيد!» از حامد عسگري (چاپ پنجم)، «گيلاس آبي» از ميلاد تهراني (چاپ سوم) و «تاسيان» از سايه با 26 بار چاپ جزو ديگر آثار پرفروش ما هستند.

مسؤول كتاب‌فروشي مهتاب (واقع در خيابان انقلاب)، كتاب‌هاي شعر «زيبايي جاودانه»ي فريدون مشيري (چاپ يازدهم)، «مجموعه‌ي آثار احمد شاملو» و «سه دفتر» فاضل نظري را از پرفروش‌ترين‌هاي شعر اين كتاب‌فروشي معرفي مي‌كند.

يكي از همكاران شهر كتاب مركزي كتاب‌هاي شعر پرفروش‌ اين مركز را اين‌گونه معرفي مي‌كند: مجموعه‌ي آثار شمس لنگرودي، برخي كتاب‌هاي حسين پناهي و مجموعه‌ي شعرهاي فروغ فرخزاد.

عناوین پرفروش‌ترین کتاب‌های نیمه اول شهریور در فروشگاه مرکزی شهر کتاب اعلام شد که در این میان نام کتاب‌هایی مانند «بابانظر»، «دوستان نیکلاکوچولو»، «دیالکتیک تنهایی»، «سه‌گانه فاضل نظری» و ... به چشم می‌خورد.

 

مطلبی از روزنامه همشهری

از مهم‌ترین مؤلفه‌های غزل فاضل نظری موجز گویی، تکیه نسبی بر اصالت احساس، برخاستگی شعر از چشمه‌های حکمت و دانایی و به شیوه قدما حضور غیرفعال روایت یا تک بیت بودن است که منجر به پدیداری یک یا چند شاه بیت در غزل می‌شود و البته در پایان کلیت معنایی قابل‌قبولی را ارائه می‌دهد.

میل به تصرف در قافیه‌آرایی هم گاه به طرز درخشانی به چشم می‌خورد مانند:
من خود دلم از مهر تو لرزید وگرنه / تیرم به خطا می‌رود اما به هدر نه
با هر که توانسته کنار آمده دنیا / با اهل هنر آری با اهل نظر نه

سابقه و صبغه مضمونی در شعر او را در معاصرین و قدما به تماشا می‌نشینیم مثلا کلیم کاشانی می‌گوید:
نه همین می‌رمد آن سرو خرامان از من/ می‌کشد خار در این بادیه دامان از من
به خموشی به تکلم به تبسم به نگاه/ می‌توان برد به هر شیوه دل آسان از من

و فاضل می‌گوید:
با هر بهانه و هوسی عاشقت شده ست / فرقی نمی‌کند چه‌کسی عاشقت شدهست

و همچنین اخوان ثالث سروده است:
بخندد بت چو قربانی پسین آب/ به شوق رأفت قصاب ‌نوشد

و احمد شاملو هم سروده: تو آن جرعه آبی که غلامان به کبوتران نوشانند زان پیش تر که خنجر به گلوگاهشان نهند / و فاضل در غزل معروف خود می‌گوید: آب طلب نکرده همیشه مراد نیست/ گاهی بهانه‌ای است که قربانی‌ات کنند. از دیگر مشخصات شعر نظری استفاده فراوان از اسلوب معادله است که در بین شاعران سبک هندی رایج بوده است؛ مثلا: ماپلنگیم نگو لکه به پیراهن ماست/ مشکل از آینه توست خطا از ما نیست

به نسبت هم خرقگی و هم کلمگی بین فاضل و کلیم و بیدل تردید داشتم که شعر او را کلیمانه بنامم یا بیدلانه اما شعر فاضل نظری فقط فاضلانه است و غزل‌های حکمی او اگر مشحون از آینه‌فروشی‌ها و آینه‌بازی‌ها هم باشد ما را به تماشای بدایع مضامین می‌خواند مثلا:
چون شکست آیینه حیرت صد برابر می‌شود/ بی‌سبب خود را شکستم تا ببینم چیستم

در این بیت شاعر اول چیستی خود را در گرو نیستی پنداشته است اما متحیر است که این فنای ظاهری به بقای صد چندان او منجر گشته است؛ شاعری که نه فیلسوف است اما به‌مراتب وجودی خویش می‌اندیشد و سرمه اندیشه را به چشم بصر می‌نشاند. نظام حاکم بر زبان شاعر خود جهانی است که با سنت‌های معین و حتمی به برقراری ارتباط‌های شاعرانه عمل می‌کند. در جهان زبانی شاعر بازی‌های زبانی کمرنگ و در وضعیتی حداقلی‌اند اما در بسیاری از غزل‌ها فضای پارادوکسیکال وجود دارد که رفت و برگشت‌های رندانه در برخی از بیت‌ها، غزل‌ها را از شاه بیت آکنده ساخته. غزل نظری غزلی اندیشه‌مند در عین اختصار است. فاضل نظری شاعر انقلاب است و تجلیات شعری او مبدأ معارف حسی و فکری و روحی شاعر است. آنگاه که حقایق از لیه در قالب غزل بر آینه دل شاعر پرتو می‌افکند و سبب معرفت و روشنی می‌شود پس غزل معرفتی برایند قلبی شاعر است نه صرفا فرایند ذهنی و زبانی شاعر.

غزل نظری عشق را معیار همه‌‌چیز می‌داند و وقتی می‌خواهد چهره‌ای بدیع از زندگی را بیان کند از مرگ می‌گوید که: مرا روز قیامت با غمت از خاک می‌خوانند /چه محشر می‌شود مستی که از خواب تو برخیزد

 

منبع : روزنامه همشهری

 

از دوست دشمن ساختن کار کمی نیست

همراه بسیار است، اما همدمی نیست


مثل تمام غصه ها، این هم غمی نیست

 



دلبسته اندوه دامنگیر خود باش        


از عالم غم دلرباتر عالمی نیست

 


       

کار بزرگ خویش را کوچک مپندار 


از دوست دشمن ساختن کار کمی نیست

 



چشمی حقیقت بین کنار کعبه می گفت


«انسان» فراوان است، اما «آدمی» نیست

 


        

در فکر فتح قله قافم که آنجاست


جایی که تا امروز برآن پرچمی نیست

مصاحبه

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره «موسم گل» عصر روز گذشته در سالن همایش‌های حوزه هنری واقع در خیابان سمیه برگزار شد. در این جلسه غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب فارسی، محمد علی بهمنی، فاضل نظری و محسن مومنی حضور داشتند.

 

  حداد عادل: شعر هنر بی‌ابزار و امکانات است/مردم عادی ما هم ذوق شعری دارند

 غلامعلی حدادعادل نیز ضمن تشکر از حوزه هنری عنوان کرد: به همت محسن مومنی و همکارانشان هفتمین دوره جشنواره شعر دانش آموزی «موسم گل» ملی شد و تولد دیگری داشت و بسیار خوشحالم که این قدم مبارک در مسیر افتاد و دیگر تنها نیستیم.

 وی گفت: زمانی که می‌بینم نوجوانان و جوانان کشور اینگونه طبع شعری و زبان فاخری دارند، به آینده امیدوار می‌شوم و خوشحال می‌شوم از این که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این همه گل در «موسم گل» شکفته شده است.

 حدادعادل زبان فارسی را سرمایه ملی کشورمان دانست و افزود: زبان فارسی چندین هزار سال قدمت دارد و اکنون سیقل و جلا خورده و به دست ما رسیده است، این زبان رکنی از ارکان هویت ملی ما است و به عنوان یک ایرانی جزئی از توفیقمان این است که فارسی زبان رسمی ما است.

 

  

فاضل نظری: از نوجوانان می‌خواهم بخشی از زندگی خود را شاعر باشند

 در بخش دیگری از مراسم فاضل نظری -شاعر و رییس حوزه هنری استان تهران- گفت: از دوران نوجوانی‌ام که برای شرکت‌کنندگان در جشنواره صحبت می‌‌کنم احساس می‌کنم از یک دوره باستانی سخن می‌گویم چرا که در طی این دوران همه چیز با سرعت بسیاری پیشرفت کرده است.

 او ادامه داد: اگر بخواهیم پدیده‌یی را تعریف کنیم یا به مفهوم تعریف می‌کنیم و یا به مصداق و امروز دوستان با مصداق تعریف‌های زیبا و دلنشینی از شعر فارسی ارائه دادند.

 

 نظری ابراز امیدواری کرد که برگزیدگان در جشنواره و استعدادهای جوان بتوانند درسال چندین بار جمع شوند و کارگاه و نشست داشته باشند و افزود: همچنین امیدوارم از سال آینده بخش داستان هم به این جشنواره اضافه شود چرا که این جشنواره می‌تواند برای نوجوانان پایه‌هایی برای داستان‌نویسی هم باشد.

 او در پایان سخنانش گفت: از نوجوان‌ها می‌خواهم شعر تمام زندگی‌شان نباشد بلکه بخشی از زندگی‌شان باشد و ضمن این که ادامه تحصیل می‌دهند و در رشته‌های مختلف به کار می‌پردازند شعر هم بگویند.

 در ادامه برنامه محمد علی بهمنی شاعر برجسته کشور، با بیان این که در این جلسه حضور پیدا کرده است تا از نوجوانان و جوانان شاعر انر‍ژی بگیرد، دو غزل برای حضار خواند.

 هچنین شاعرانی مانند مهران رجبی، مریم شجاعی نیا، مرتضی کریمی، محمد شکری فر، زهرا غفاری، سید هادی موسوی، فائزه عباسی، یاسمن وجدان دار، محسن اکرادی، میثم داودی، محمد مهدی خدا رحمی، مهدی مظاهری به شعر خوانی پرداختند.

 در پایان مراسم نیز یاسمن وجدان دار و محمد مهدی مزارعی از تهران، معین اصغری، آرزو سبزواری از چهار محال و بختیاری، مصطفی شمس ازهمدان، مرتضی کریمی از چهارمحال و بختیاری، مریم شجاعی نیا از آذربایجان غربی، محمد شکری فرد از آذربایجان شرقی، سید هادی موسوی از نیشابور، مهران رجبی از استان مرکزی، میثم داودی از استان قم، محسن اکرادی از کرمانشاه به عنوان برگزیدگان هفتمین جشنواره شعر دانش آْموزی موسم گل معرفی شدند و از آنها تقدیر به عمل آمد.

بیا پیمان ببندیم از جهان هم جدا باشیم *

به شهر رنگ ها رفتيم گفتي زرد نامرد است
اگر رنگي تو را در خويش معنا كرد نامرد است

تو تصوير مني يا من در اين آيينه تكرارم؟
جهان آيينه ي جادوست زوج و فرد نامرد است

چه قدر از عقل مي پرسي چه قدر از عشق مي خواني
از اين باز آي نااهل است از آن برگرد نامرد است

نه سر در عقل مي بندم نه دل در عشق مي بازم
كه اين نامرد بي درد است و آن پر درد نامرد است

بيا پيمان ببنديم از جهان هم جدا باشيم

از اين پس هر که نام عشق را    آورد   ،نامرد است

 

 

 

پی نوشت : اسم این پست های آخری رو از خودم گذاشتم چون اسم اصلی شعرها رو نمی دونستم.